Thursday, June 3, 2010

maksud logamaya

Sebuah fatamorgana adalah sebuah fenomena optik yang terjadi secara semulajadi di mana sinaran cahaya membongkok untuk menghasilkan gambar yang terlantar jauh benda atau langit. Perkataan ini diperolehi melalui khayalan Perancis, daripada Bahasa Latin mirare, yang bererti "untuk melihat, tertanya-tanya ". Ini adalah sama seperti anda melihat "cermin" dan "mengagumi". Seperti sebuah cermin, sebuah fatamorgana menunjukkan gambar prkara-perkara yang berlaku di tempat lain. Namun fizikal utama penyebab suatu fatamorgana, bukan pembiasan refleksi. Berbeza dengan halusinasi, fatamorgana adalah sebuah fenomena optik yang nyata yang boleh ditangkap di depan kamera, kerana sebenarnya sinar cahaya dibiaskan untuk membentuk citra palsu tentang pengamat lokasi. Bagaimanapun, apa sahaja gambar muncul, adalah ditentukan oleh fakulti penafsiran pikiran manusia. Sebagai contoh, gambar di daratan rendah sangat mudah keliru untuk refleksi dari tubuh kecil air. Fatamorgana boleh dikategorikan sebagai "inferior" (berarti lebih rendah), "unggul" (yang bererti lebih tinggi) dan "Fata Morgana". Seperti Fatamorgana yang terdiri daripada pelbagai imej yang luar biasa dan rumit seperti menegak-menumpuk membentuk satu imej yang berubah dengan cepat-khayalan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt
    Dalam Surah AnNur:39 وَالَّذِيۡنَ كَفَرُوۡۤا اَعۡمَالُهُمۡ كَسَرَابٍۢ بِقِيۡعَةٍ يَّحۡسَبُهُ الظَّمۡاٰنُ مَآءً ؕ حَتّٰۤى اِذَا جَآءَهٗ لَمۡ يَجِدۡهُ شَيۡــًٔـا ) Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu dia menuju ke arahnya) sehingga apabila dia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu; (demikianlah keadaan orang kafir, tidak mendapat faedah dari amalnya sebagaimana yang disangkanya)
    Mirage (logamaya) terjadi krn `totally internal reflection` ini juga perumpamaan manusia mudah tertipu dgn hiasan kata2 manusia (Surah AlAn`aam:112 وَكَذٰلِكَ جَعَلۡنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَيٰطِيۡنَ الۡاِنۡسِ وَالۡجِنِّ يُوۡحِىۡ بَعۡضُهُمۡ اِلٰى بَعۡضٍ زُخۡرُفَ الۡقَوۡلِ غُرُوۡرًا‌
    Wallahualam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...